Chatbots educativos en UAM-I

una familia abierta al tiempo

  • R. Carolina Medina Ramírez Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa
  • Pablo César Hernández Cerrito Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa
  • Omar Lucio Cabrera Jiménez Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa
  • Enrique Rodríguez de la Colina Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa
  • Eric Alfredo Rincón García Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa
Keywords: Educational chatbots, Education, NLP, MACCA

Abstract

In this paper we describe the UAM-I projects, in which chatbots have been developed to support students in school services, attend to urgent or emergency events, as well as assist in the teaching-learning process. The development of this type of technology is a starting point both for the assistance of the community in general, and for its incorporation into face-to-face, mixed or blended, virtual or online and distance teaching modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzures-Villarreal, A. (2022). Diseño e Implementación de una Arquitectura de Chatbot, Tesis de Maestría, Universidad Autónoma Metropolitana.

Córdova-Aguilar, A. R. (2023) Pruebas de un modelo técnico educativo en un chatbot genérico. Tesis de Maestría, Universidad Autónoma Metropolitana.

Galindo-Guzmán, G. A. (2024). Desarrollo de chatbots educativos en snatchbot y comparativa con Amazon Lex (Tema DDL). Servicio social. Universidad Autónoma Metropolitana

Garduño-Juárez, E. (2023). Desarrollo de chatbots educativos con AWS para temas específicos de bases de datos (Lenguaje DML). Servicio social. Universidad Autónoma Metropolitana

Garzón-Flores, C. (2023). Chatbot local para misión crítica. Proyecto terminal. Universidad Autónoma Metropolitana.

Gutiérrez-Pulido, J.R. (2021) Chatbots Educativos. Komputer Sapiens Año XIII, Vol(3)

MACCA (2022). Modelo Académico de Construcción Colaborativa del Aprendizaje https://www.izt.uam.mx/index. php/docencia/macca. [Último acceso: 08 agosto 2024].

Medina-Ramírez, R.C. (2024) Especialistas de la UAM: 50 años de la Casa Abierta al Tiempo. https://open.spotify.com/ episode/3nL1QjYMKHFN94R3WfAXMT? si=YKoPjULHQACtLN0WQCe-Dg. [Último acceso: 08 agosto 2024].

Semanario UAM (2022). La UAM diseña Chatbot con inteligencia artificial para el aprendizaje híbrido. Semanario UAM Año(3) No.35. https://www.uam. mx/semanario/repositorio/2022/pdf/ marzo/Semanario-UAM-Anio-3-No-35-28Mar2022.pdf. [Último acceso: 08 agosto 2024]

Torres-Valle, R.C. (2024). Desarrollo de chatbots educativos en snatchbot y comparativa con Amazon Lex. (Tema: Triggers). Servicio social. Universidad Autónoma Metropolitana.

UAM Videos (2022) UAM finalista del II Premio Internacional Revista MetaRed, YouTube. https://www.youtube.com/watch? v=gqSQ0Aoesbs [Último acceso: 08 agosto 2024].

Villegas-Partida, A. I. (2023). Sistema de atención a la comunidad UAM mediante la puesta en operación de un chatbot. Universidad Autónoma Metropolitana.
Published
2024-12-10
How to Cite
Medina Ramírez, R. C., Hernández Cerrito, P. C., Cabrera Jiménez, O. L., Rodríguez de la Colina, E., & Rincón García, E. A. (2024). Chatbots educativos en UAM-I: una familia abierta al tiempo. Contactos, Revista De Educación En Ciencias E Ingeniería, (137), 37 - 42. Retrieved from https://contactos.izt.uam.mx/index.php/contactos/article/view/442